لوگو لابی

در همه مراحل انتخاب محل زندگی‌، همراهی‌تان می‌کنیم.

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را ثبت کنید.ما برای شما ایمیل تبلیغ و اسپم ارسال نمیکنیم.

چطور یک اسباب کشی فوری داشته باشیم؟

لابی > جابجایی و اسباب کشی > چطور یک اسباب کشی فوری داشته باشیم؟

اسباب کشی فوری

اسباب کشی فوری برای شرایطی است که مجبوریم خیلی زود خانه‌ی فعلی را تخلیه کنیم و به آدرس جدید نقل مکان کنیم. در شرایط ایده‌آل، همه‌ی ما ترجیح می‌دهیم که اسباب کشی را با دقت، حوصله و صرف زمان زیاد انجام دهیم. با وجود این، شرایط همیشه ایده‌آل نیست و بعضی وقت‌ها مجبور می‌شویم که در زمانی بسیار کوتاه، وسایلمان را جمع کنیم و به خانه‌ی نو برویم. سؤال اینجاست که اگر به هر دلیلی زمان کافی نداشتیم، چطور باید اسباب کشی فوری را مدیریت کنیم؟ در ادامه درباره­‌ی کارهایی حرف می‌زنیم که باید در مدت کوتاهی که داریم انجام دهیم.

فرض می‌کنیم تنها هفت روز برای اسباب کشی فرصت داریم. در این شرایط بهتر است برای هرکدام از این روزها برنامه‌ریزی کنیم:

 

روز اول

 

تهیه‌ لیست، تماس با نیروهای اسباب کشی و تهیه لوازم بسته بندی

‌‌‌شاید چندان منطقی به نظر نرسد که در شرایطی که تنها هفت روز برای اسباب کشی فرصت داریم، بخش زیادی از یک روز را به تهیه­‌ی لیست و برنامه‌ریزی اختصاص دهیم. اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌­شویم­ که برنامه‌ریزی برای اسباب کشی تا چه اندازه باعث صرفه‌­جویی در زمان و منظم شدن کارهایمان می‌شود.

در ابتدای کار، لیستی از شرکت‌های حمل بار تهیه و آن‌ها را اجمالاً بررسی می‌کنیم. بعد از انتخاب شرکت اسباب کشی، با آن‌ها تماس می‌گیریم و برای روز اسباب‌کشی قرارمان را نهایی می‌کنیم.

برای بقیه‌ی روز، کارها را به چند بخش تقسیم می­‌کنیم:

 

بخش اول

لوازمی که برای بسته بندی لازم داریم. لوازمی مانند: کارتن اسباب کشی، چسب نواری، کیسه‌های بزرگ، روزنامه و مواردی از این دست، به همراه برآوردی کلی از مقدار موردنیاز برای هر یک از وسایل.

 

بخش دوم

مشخص کردن مکان­‌هایی برای تهیه­‌ی این وسایل. مثلاً مغازه­‌های محله، فروشگاه‌­ها، دوستان و اقوامی که به تازگی اسباب کشی کرده‌اند، یا استفاده از وب‌سایت­‌های فروش کارتن.

 

بخش سوم

تهیه‌ی جعبه‌ی وسایل ضروری. این وسایل شامل چیزهایی می‌شوند که تا آخرین لحظه در منزل فعلی، و از اولین لحظه در منزل جدید به آن‌­ها نیاز داریم. مثلاً بشقاب و قاشق و لیوان دم دستی به تعداد افراد خانواده، حوله، صابون، مایع ظرفشویی و وسایلی از این دست. لوازمی که هر لحظه ممکن است لازم شوند، باید تا حد امکان دم دست باشند.

 

بخش چهارم

تهیه‌ی وسایل. بعد از این‌که مطمئن شدیم برای شروع بسته بندی وسایل به چه چیزهایی احتیاج داریم، دست‌به کار می‌شویم. بهتر است تا پایان روز بیشتر وسایل موردنیاز برای اسباب کشی را آماده کنیم.

 

روز دوم و سوم

 

از اتاق­‌های بزرگ شروع کنیم

از روز دوم باید شروع به بسته بندی وسایل کنیم. بسته بندی را اتاق به اتاق انجام می­‌دهیم. با این کار نظم ذهنی بهتری خواهیم داشت و کم‌تر گیج می­‌شویم. علاوه بر این، امکان درهم‌­ریختگی وسایل به هنگام دسته بندی کم شده و چیزی از قلم نمی‌ا­فتد.

بهتر است به هنگام بسته بندی اتاق به اتاق، از اتاق­‌های بزرگ‌تر شروع کنیم. با این کار، اتاق­‌های بزرگ­‌تر زودتر تخلیه شده و فضای مناسبی برای جعبه­‌های بسته بندی شده فراهم می­‌شود. علاوه بر این، تخلیه‌­ی اتاق­‌های بزرگ­‌تر باعث کاهش استرس و نگرانی ما می­‌شود. بهتر است در هر اتاق، بسته بندی را از وسایل بزرگ شروع کنیم. با توجه به محدود بودن زمان، خوب است برای بسته بندی این وسایل از لباس­‌ها، ملحفه­‌ها و پتوهای موجود استفاده کنیم. می‌توانیم از همان ابتدای کار یک بخش از هال یا پذیرایی را به وسایلی که دیگر لازم نداریم یا به هر دلیلی نمی­‌خواهیم اختصاص دهیم.

بیشتر بخوانید
چطور کارتن های مناسب اسباب کشی را انتخاب کنیم؟

 

روز چهارم

 

اتاق خواب، بسته بندی بدون طبقه ­بندی

روز چهارم را به اتاق خواب‌­ها اختصاص می­‌دهیم. در شرایط عادی، بسته بندی وسایل اتاق خواب از سخت­‌ترین بخش‌­های اسباب کشی است. اما در یک اسباب کشی فوری که وقتی برای طبقه بندی وسایل وجود ندارد، اتاق خواب راحت­‌ترین بخش کار ما خواهد بود!

نکته‌ی مهمبهترین کار برای بسته بندی وسایل اتاق خواب‌ها در یک اسباب کشی فوری این است که طبقه­‌بندی هیچ چیز را به هم نزنیم. مثلاً، لباس­‌های موجود در کمد دیواری را بدون جدا کردن آویز، درون کاور یا کیسه­‌های بزرگ قرار دهیم. یا در مورد دراورها، محتویات موجود در هر کشو یا طبقه را درون یک جعبه ریخته و بر روی آن لیبل بزنیم. مثلاً: کمد آرایشی-کشوی اول-سمت راست.

برای بسته بندی سایر وسایل مثل کفش و لباس و به خصوص کتاب، می­‌توانیم از چمدان­‌ها و ساک­‌های موجود در خانه استفاده کنیم.

 

روز پنجم

 

آشپزخانه، سخت­‌ترین قسمت اسباب کشی فوری

روز پنجم روز آشپزخانه است؛ سخت­‌ترین قسمت کار. دلیل سخت بودن تخلیه‌ی آشپزخانه در اسباب کشی فوری آن است که نمی­‌توانیم وسایل آشپزخانه را به همان صورت که هست و بدون نظافت و طبقه­‌بندی به منزل جدید انتقال دهیم. مثلاً باید یخچال و فریزر را حداقل یک روز قبل از برق بکشیم تا آن را تمیز و آماده کنیم. هم­چنین حجم زیادی از وسایل شکستنی، مثل ادویه‌جات، حبوبات، و دیگر وسایل آشپزخانه، باید به طور دقیق بسته بندی شوند تا در حین جابه‌جایی آسیب نبینند.

اسباب کشی فوری

با همه‌ی این حرف‌ها، راهکارهایی برای کم کردن میزان این سختی وجود دارد. مثلاً می‌توانیم تخلیه­‌ی لوازم یخچال و فریزر را به ظهر روز ششم موکول کنیم. ظهر روز ششم پس از پایان کارها، لوازم یخچال و فریز را تخلیه می‌کنیم و به خانه‌ی یکی از اقوام یا دوستان که قبلاً هماهنگ کرده­‌ایم می‌فرستیم. در این صورت بعد از نقل مکان به خانه‌ی جدید، فرصت کافی برای نظافت یخچال و فریز را خواهیم داشت.

علاوه بر این، برای بسته بندی ادویه­‌جات و حبوبات می­‌توان از سبدهای موجود در آشپزخانه یا سبدهای مسافرتی استفاده کرد. بهتر است وسایل درون کابینت­‌ها را تا حد امکان درون جعبه‌­های مخصوص خود قرار دهیم، مثلاً کاردها درون جعبه‌ی کاردها. هم­چنین می­‌توانیم برای بسته بندی ظروف شکستنی از دستمال و پارچه­‌های آشپزخانه استفاده کنیم.

 

روز ششم

سرویس های بهداشتی

آخرین مرحله مربوط به کلیه‌­ی خرد‌ه‌ریز­‌ه‌های باقی‌مانده و وسایل سرویس بهداشتی است. با توجه به کم بودن حجم وسایل، می‌توانیم تا قبل از ظهر این مرحله را تمام کنیم. در پایان کار، یک نیم‌روز برای بازبینی وسایل و انجام کارهای پیش‌بینی‌نشده فرصت خواهیم داشت. بهتر است دوباره با شرکت اسباب‌کشی تماس بگیریم و از آمدن نیروهای اسباب کشی مطمئن شویم.

 

روز هفتم

روز اسباب کشی

در روز هفتم، لوازم بسته بندی شده را بار می‌زنیم و برای بار آخر تمام اتاق­‌ها، کمدها و گوشه‌وکنار خانه را چک می‌کنیم. بعد از اطمینان از تخلیه­‌ی کامل خانه، با نیروهای اسباب‌کشی به منزل جدید می‌رویم.

در ابتدای کار، اسباب کشی فوری بسیار سخت و تا حدی نشدنی به نظر می­­‌آید. با وجود این، باید به یاد داشته­ باشیم که اضطراب و نگرانی کمکی به ما نمی‌کند. بهتر است با اندکی صبر و حوصله و رعایت نکاتی که اشاره کردیم فرآیند اسباب کشی را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

سوال شما درباره این مطلب