لوگو لابی

در همه مراحل انتخاب محل زندگی‌، همراهی‌تان می‌کنیم.

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را ثبت کنید.ما برای شما ایمیل تبلیغ و اسپم ارسال نمیکنیم.

مراحل سند زدن ملک چه هستند؟

لابی > مذاکره و قرارداد > مراحل سند زدن ملک چه هستند؟

مراحل سند زدن ملک

سند زدن ملک مرحله‌ی بعد از امضای قولنامه است که آگاهی از آن مهم و حیاتی خواهد بود. این مرحله از چند قدم اصلی تشکیل می‌شود که در هر قدم، دو طرف معامله باید اقداماتی انجام دهند. در صورتی که اطلاعات کافی درباره‌ی هرکدام از این بخش‌ها داشته باشیم، این فرآیند به آسانی پیش می‌رود و اختلافی بین دو طرف به وجود نمی‌آید. در ضمن با داشتن اطلاعات کافی از این مراحل، امکان کلاهبرداری و خسارت‌های مالی برای فروشنده و خریدار به حداقل خواهد رسید.

 

توافق بین فروشنده و خریدار قبل از سند زدن ملک

در این مرحله از سند زدن ملک، توافقی که برای خرید خانه با فروشنده کرده‌ایم کتبی می‌شود. این توافق که به قولنامه یا مبایعه‌نامه معروف است بر این دلالت دارد که ما قراری را که بین خودمان گذاشته‌ایم قبول داریم و آن را مکتوب می‌کنیم.

 

دریافت کد رهگیری

مراحل سند زدن ملک

تا قبل از این مرحله، ما به عنوان خریدار با فروشنده به توافق رسیده‌ایم و این توافق را در قولنامه مکتوب کرده‌ایم. اما باید بدانیم که این قولنامه منحصربه‌فرد نیست و احتمال این‌که فردی بخواهد ملک را هم‌زمان به چند نفر بفروشد وجود دارد. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم، بعد از تنظیم مبایعه نامه، باید به همراه فروشنده‌ی خانه به بنگاه معامله املاک برویم، تا قولنامه‌ را در سیستم نرم‌افزاری جامع ثبت کنیم. نباید فراموش کنیم که تنها بنگاه‌های مجاز می‌توانند درخواست کد رهگیری را ثبت کنند.

نکته‌ی دیگر این که برای پرداخت مبلغی که به عنوان قیمت ملک بین دو طرف توافق شده است، بهترین راه این است که از چک‌های تضمینی استفاده کنیم. استفاده از چک‌های رمزدار، در صورت لغو قرارداد، دردسرهایی را برای خریدار به وجود می‌آورند.

بیشتر بخوانید
چطور حق کمیسیون بنگاه را حساب کنیم؟

 

مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی

به مراحل پایانی ثبت سند که می‌رسیم، کارهای ما به عنوان خریدار سبک‌تر خواهد شد. در این مرحله از سند زدن، فروشنده باید با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه‌‌ی اسناد رسمی برود. دفترخانه باید لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به فروشنده بدهد تا او پرونده را آماده کند.

 

انتقال سند

مختصر و مفیدو اما مرحله‌ی آخر، انتقال سند یا همان سند زدن است. ما باید در تاریخی که در قولنامه درج شده است با فروشنده به دفترخانه مراجعه کنیم. فراموش نکنیم که در این روز همه‌ی مدارک شناسایی را همراهمان داشته باشیم. در این شرایط اگر فروشنده در دفترخانه حاضر نشود و ما به او دسترسی نداشته باشیم، باید تا آخر ساعت اداری در دفترخانه بمانیم. اگر فروشنده تا آخر ساعت اداری حاضر نشود، می‌توانیم از دفترخانه گواهی عدم حضور بگیریم. در صورتی که بعد از آن روز هم به‌هیچ‌وجه نتوانستیم فروشنده را پیدا کنیم، باید با گواهی عدم حضوری که از دفترخانه تحویل گرفته‌ایم به دادگاه برویم و هزینه‌ی پشیمانی را از فروشنده مطالبه کنیم.

سند زدن ملک یکی از بخش‌های پایانی خرید خانه است که از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود. نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم، مراحل کلی و خلاصه‌ی سند زدن ملک بودند که هر کدام جزئیاتی دارند که شاید با آگاهی از آن‌ها، با سرعت و دقت بیشتری قراردادمان را امضا کنیم. برای آگاهی بیشتر از این جزئیات می‌توانیم بیشتر درباره‌ی موارد قانونی  سند زدن ملک بخوانیم یا با مشاوران املاک و آدم‌های باتجربه مشورت کنیم.

سوال شما درباره این مطلب