لوگو لابی

در همه مراحل انتخاب محل زندگی‌، همراهی‌تان می‌کنیم.

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را ثبت کنید.ما برای شما ایمیل تبلیغ و اسپم ارسال نمیکنیم.

چه کسی مسئول مشکلات خانه استیجاری ما است؟

لابی > زندگی روزانه > چه کسی مسئول مشکلات خانه استیجاری ما است؟

مشکلات خانه‌ استیجاری

یکی از مزایای بزرگ خانه‌های استیجاری این است که ما مجبور نیستیم نگران هزینه‌های نگه‌داری و تعمیرات باشیم. به همین خاطر، وقتی که مسئله‌ای رخ می‌دهد، اولین واکنش ما این است که با صاحب‌خانه تماس بگیریم. در خانه‌ای که ما به شکل اجاره‌ای در آن زندگی می‌کنیم، ممکن است مشکلات زیادی به وجود بیایند. برطرف کردن کدام یک از این مشکلات خانه‌ استیجاری بر عهده ما است و صاحب‌خانه مسئول حل کردن کدام یک از آن‌ها است؟ در این مطلب، می‌خواهیم برخی مشکلات رایج خانه‌های اجاره‌ای و نحوه حل آن‌ها را بررسی کنیم.

با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شویم؟

شکستگی لوله‌های آب و کپک‌زدگی

یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است در خانه‌مان پیدا کنیم، کپک‌زدگی یا قارچ انگلی است که مخصوصا در محیط‌های مرطوب و بارانی با سرعت زیادی رشد می‌کنند. البته اکثر آن‌ها بی ضرر هستند، اما چند نوعی که برای سلامتی مضر هستند، ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی، سردرد و آلرژی‌های مختلف شوند. چون اکثر ما مستاجرها نمی‌توانیم میزان و نوع قارچ‌ها و کپک‌ها را مشخص کنیم، بهترین راه این است که با صاحب‌خانه تماس بگیریم و از او بخواهیم که اقدامات مربوط به حذف و جمع‌آوری قارچ‌ها را انجام دهد. اگرچه قانون مشخصی درباره کپک‌زدگی و مسئولیت آن وجود ندارد، اما صاحب‌خانه مسئول تامین خانه‌ای ایمن و قابل‌زندگی برای مستاجرین است و در نهایت، وظیفه او است که این مشکل را حل کند.
علاوه بر برداشتن قارچ‌ها، از صاحب‌خانه بخواهیم که منبع آن را هم پیدا کند. ممکن است در لوله‌های آب داخل و اطراف خانه، نشتی به وجود آمده باشد. اگر منبع قارچ‌ها را پیدا نکنیم، احتمال بازگشت و رشد دوباره آن‌ها وجود دارد.
اگر صاحب‌خانه با درخواست ما موافقت نکند، ممکن است به این خاطر باشد که ما و رفتار ما را مقصر و مسئول به وجود آمدن این شرایط می‌داند. اگر خانه را به شکل مرتب تمیز نکنیم، یا بیش از حد از دستگاه‌های بخور سرد و مرطوب‌کننده استفاده کنیم ممکن است باعث به وجود آمدن قارچ‌ها شده باشیم.

لوازم خانگی خراب‌شده

صاحب‌خانه مسئول سالم نگه داشتن تمام لوازم خانگی ارائه‌شده به همراه خانه است. او باید فرآیندهای نگه‌داری و تعمیر این لوازم خانگی را به شکل مرتب انجام دهد. به عنوان مثال، سرویس سالیانه کولرها و سیستم‌های تهویه هوا، بر عهده صاحب‌خانه است. مسلماً مسئولیت لوازم خانگی که خودمان به خانه آورده‌ایم مثل مایکروفر یا ماشین ظرف‌شویی، بر عهده خودمان است.
مهم‌ترین لوازم خانگی که صاحب‌خانه مسئول آن است، شومینه، شوفاژ و دیگر سیستم‌های گرمایشی داخل خانه است که طبق تمام قوانین، باید توانایی ایجاد گرمای کافی و مناسب داشته باشند. پس اگر از سیستم گرمایشی خانه راضی نیستیم، می‌توانیم درخواست خود را با صاحب‌خانه مطرح کنیم. علاوه بر سیستم‌های گرمایشی، تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های سرمایشی نیز بر عهده صاحب‌خانه است.

بیشتر بخوانید
چطور در جمع‌های خانوادگی دلی خوش داشته باشیم؟ (سری اول)

حشرات آزاردهنده و آفت

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، صاحب‌خانه مسئول تامین محیطی ایمن و قابل‌زندگی است. این موضوع شامل حشرات مختلف نیز می‌شود، اما شرایط دیگری هم در این زمینه وجود دارد.
این که صاحب‌خانه ما مسئول این وضعیت باشد یا خیر، به چند عامل مختلف بستگی دارد. اگر صاحب‌خانه بتواند ثابت کند که این حشرات به خاطر وضعیت کثیف و نگه‌داری نامناسب ما به وجود آمده‌اند، ممکن است خودمان مجبور به از بین بردن حشرات شویم. در هر صورت، بهتر است که به محض برخوردن به چنین مشکلی، صاحب‌خانه را مطلع کنیم.

اگر صاحب‌خانه حاضر به همکاری نشد چه کنیم؟

نباید انتظار داشته باشیم که صاحب‌خانه هر مشکل و مسئله‌ای را در هر شرایط و کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کند. می‌توانیم از پیشنهادهای زیر برای تسریع در روند برطرف کردن مشکلات مربوط به خانه استفاده کنیم.

۱. کوچک‌ترین مشکلات را هم گزارش کنیم

نشتی کوچکی که در زیر سینک دستشویی قرار دارد شاید الان کوچک به نظر برسد، اما ممکن است در آینده به مشکلی بزرگ تبدیل و باعث رشد قارچ و انگل شود. به محض این که با مشکلی در خانه روبه‌رو شدیم، هر چقدر هم که کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسد، صاحب‌خانه را از وجود آن مطلع کنیم.

۲. درخواست تعمیرات را به شکل کتبی ارائه دهیم

اگر وسیله یا بخشی از خانه باید تعمیر شود، در خواست خود را نه تلفنی یا شفاهی، بلکه به صورت کتبی برای صاحب‌خانه ارسال کنیم. می‌توانیم از ای‌میل هم برای این کار استفاده کنیم و تا تاریخ و زمان دقیق ثبت‌شده درخواست خود را داشته باشیم.

۳. قرارداد اجاره را مطالعه کنیم

اگر صاحب‌خانه از انجام تعمیرات و برطرف کردن مشکلات خانه طفره می‌رود، بهتر است قرارداد مربوط به اجاره را یک بار دیگر با دقت مطالعه کنیم تا متوجه شویم که موارد توافقی ما چه بوده است.

سوال شما درباره این مطلب