لوگو لابی

در همه مراحل انتخاب محل زندگی‌، همراهی‌تان می‌کنیم.

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را ثبت کنید.ما برای شما ایمیل تبلیغ و اسپم ارسال نمیکنیم.

انتقال سند ملک چه هزینه‌هایی دارد و بر عهده چه کسی است؟

لابی > مذاکره و قرارداد > انتقال سند ملک چه هزینه‌هایی دارد و بر عهده چه کسی است؟

هزینه های نقل و انتقال خانه

 

درصورتی‌که اطلاعات کافی از مجموعه قوانین حقوقی و دفتری پیش رو نداشته باشیم روند خرید و فروش یا انتقال سند ملک می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. یکی از مواردی که معمولاً برای همه‌مان سؤال می‌شود این است که هزینه‌های مرتبط با این مسئله بر عهده چه کسی است، هریک از طرفین خریدار و فروشنده خانه باید هزینه‌های چه بخشی از معامله را تقبل کنند، سهم هریک برای انتقال ملک چقدر است و این فرآیند تغییر مالکیت به چه صورت انجام می‌شود؟

۱٫ مراجعه به بنگاه‌های مسکن برای انتقال سند ملک

اولین کار برای انتقال سند ملک یا به نام زدن خانه، مراجعه به مشاوران املاک و بنگاه‌های مسکن است. با همراه داشتن اسناد هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی مبایعه‌نامه‌ای میان طرفین امضا می‌شود که تمام جزئیات و شروط قانونی خرید خانه مانند مشخصات خریدار و فروشنده، موضوع مورد معامله، مبلغ توافقی و زمان تنظیم سند در آن درج می‌شود.
حق کمیسیون و تنظیم قولنامه بر اساس یک درصد قیمت ملک محاسبه می‌شود و معمولاً بر عهده فروشنده است اما چون قانون مشخصی وجود ندارد برخی اوقات به‌صورت پنجاه درصدی میان خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

۲٫ دریافت کد ره‌گیری و استعلام انتقال سند ملک

مبایعه‌نامه درواقع توافقی میان خریدار و فروشنده است و جنبه قانونی ندارد. به همین دلیل برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی مانند فروش یک ملک به چندین فرد باید جهت دریافت قولنامه، مبایعه‌نامه را در سیستم نرم‌افزاری جامع اسناد رسمی ثبت کنیم. برای دریافت کد رهگیری املاک کار می‌توانیم به مراکز رسمی و یا دفتر معاملات املاک معتبر مراجعه کنیم.

بیشتر بخوانید
اگر قبل از پایان قرارداد مجبور به تخلیه شویم، چه باید بکنیم؟

۳٫ مراجعه به دفتر اسناد رسمی

فروشنده با همراه داشتن مدارک لازم (اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر قولنامه، تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، اصل و تصویر وکالت‌نامه، اصل و تصویر پایان کار اصل و تصویر پایان‌کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامۀ بازدید شهرداری یا بخشداری، صورت‌مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان، اصل و تصویر حصر وراثت، اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث) به دفترخانه مراجعه می‌کند و مدارک ذکرشده را برای تشکیل پرونده و سند زدن خانه تحویل می‌دهد.

۴٫ پایان نقل‌وانتقال

دفترخانه برای نگاشتن بنچاق از خریدار نزدیکی ۹۰ هزار تومان دریافت می‌کند، امّا درصورتی‌که سندمان به‌صورت رهن باشد، یعنی برای معامله از وام و تسهیلات استفاده کرده باشیم مخارج ثبت بنچاق نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

دیدگاه

  • خلیل
    فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

    سلام زمینی خریدم بصورت وکالت بلاعزل پس ازآن فروشنده فوت کرد.وظاهرا خواهروی درخارج ومن دست رسی به آنها ندارم برای انتقال قطعی راهنمایی فرماییدکدام مسیرزودتروکم هزینه ترخواهدبود

    پاسخ

سوال شما درباره این مطلب